МЕКТЕПТИК БИЛИМ БЕРҮҮНҮ БААЛОО СИСТЕМАСЫНЫН КОНЦЕПЦИЯСЫ / КОНЦЕПЦИИ СИСТЕМЫ ОЦЕНИВАНИЯ ШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
2025-жылдын 11-сентябрында Кыргыз Республикасынын Агартуу министрлиги жалпы билим берүү уюмдарынын баалоо системасынын Концепциясынын долбоорун кеңири талкуулоо үчүн тегерек стол уюштурду. Иш-чарага Бишкек шаарынын бала-бакча жана мектептердин жетекчилери (усулчулары) Кыргыз билим берүү академиясынын жана Педагогикалык кызматкерлердин квалификациясын жогорулатуу жана кайра даярдоо республикалык институтунун адистери, ошондой эле педагогикалык коомчулуктун өкүлдөрү, билим берүү тармагынын эксперттери катышты.
Жалпы билим берүү уюмдарынын баалоо системасынын Концепциясынын долбоору Билим берүүнүн сапатын өнүктүрүү департаменти тарабынан иштелип чыгып, тегерек столдо талкууга сунушталды.
Агартуу министринин орун басары Н.С.Жусупбекова тегерек столдун катышуучулары менен баарлашып, азыр иштелип жаткан Концепцияны заманбап билим берүү системасында баалоо системасын түзүүнүн негизги ыкмаларын жана принциптерин аныктаган стратегиялык документ катары белгиледи.
«Жаңы Концепция билим берүүнүн сапатын баалоого системалуу мамиле жасоону камсыздашы керек. Бул өзгөчө маанилүү, анткени учурда жалпы билим берүүнүн мазмунун жаңылоого багытталган комплекстүү реформалар жүрүп жатат жана мектеп билим берүүсү 12 жылдык форматка өтүүдө», – деп Агартуу министринин орун басары Н.С.Джусупбекова баса белгиледи.
Концепциянын негизги максаттары:
Баалоо процесстеринин объективдүүлүгүн жана ачык-айкындуулугун жогорулатуу;
Билим берүүнүн сапатын баалоо үчүн бирдиктүү нормативдик жана методикалык базасын түзүү;
Окуучулардын жетишкендиктерин баалоо боюнча ички жана тышкы мониторингдин заманбап инструменттери менен процедураларын ишке киргизүү.
Тегерек столдун жүрүшүндө стратегиялык багыттар, анын ичинде Концепцияны билим берүү системасынын башка негизги реформалары – мектептик билим берүүнүн мазмунун жаңылоо, педагогикалык кадрларды даярдоо жана алардын квалификациясын жогорулатуу системасын өнүктүрүү, билим берүүнү санариптештирүү жана 2040-жылга чейин билим берүүнү өнүктүрүү стратегиясын ишке ашыруу зарылчылыгы талкууланды.
Билим берүүнүн сапатын өнүктүрүү департаментинин (ББСӨД) директору Б.С.Шамшидинованын айтымында, мектеп билим берүүсүндө баалоо системасынын Концепциясын иштеп чыгуу өлкөдө жүргүзүлүп жаткан жалпы билим берүүнүн мазмунун реформалоо процесси менен тыгыз байланышта болуп, 12 жылдык билим берүү форматына ийгиликтүү өтүүдө маанилүү роль ойнойт. Концепцияны кабыл алуу, билим берүүнүн сапатын баалоого системалуу мамиле түзүүнүн зарылдыгы менен шартталып, билим берүү системасын реформалоонун артыкчылыктуу шарттарынын бири катары каралат.
Билим берүүдөгү баалоо системасы боюнча эксперт Эсенгулова Миргүл баалоо маданиятын эске алуунун маанилүүлүгүн белгилеп, ал Концепциянын долбоорунда чагылдырылышы керектигин баса белгиледи. Ошондой эле, мониторинг философиясынын түшүнүгүн өзүнчө пункт катары ачып берүү зарылдыгын жана “баа”, “баалоо” жана “белги” түшүнүктөрүн так аныктап берүү керектигин айтты.
Концепцияны ишке ашыруунун күтүлүп жаткан натыйжалары:
- Билим берүүнүн сапатын баалоо системасынын (ББСБ) ченемдик-укуктук жана методикалык базасын иштеп чыгуу.
- Баалоо системасынын институционалдык потенциалын чыңдоо, жоопкерчиликтүү түзүмдөрдүн ортосунда функцияларды так бөлүштүрүү.
- 9 жана 12-класстын окуучулары үчүн жаңыланган форматта жыйынтыктоочу аттестацияны киргизүү.
- 6-класста жыйынтыктоочу баалоо процедурасын иштеп чыгуу, тест жүргүзүү жана ишке киргизүү.
- билим берүүнүн сапатын баалоонун суроолорун предметтик стандарттарга, окуу пландарына, ошондой эле мугалимдерди даярдоо жана квалификациясын жогорулатуу үчүн материалдарга интеграциялоо;
- системанын ар кандай деңгээлдери үчүн кийинки талдоо, маалымат жана сунуштарды иштеп чыгуу менен PISA сыяктуу эл аралык изилдөөлөргө окшош тапшырмаларды камтыган окуу жетишкендиктеринин тышкы мониторингинин инструменттерин түзүү жана ишке ашыруу.
- Баалоо системасынын параметрлерин автоматташтырылган маалыматтык системага (АМС) киргизүү.
- Педагогикалык персоналды аттестациялоо жана (же) аттестациялоо жол-жобосун этап-этабы менен ишке ашыруу;
Тегерек столдун катышуучулары өлкөдө натыйжалуу баалоо системасын түзүү мектептик билим берүүнү ийгиликтүү трансформациялоонун негизги милдеттеринин бири жана 21-кылымдын талаптарына жооп берген сапатка жетишүүнүн эң маанилүү шарты экендигин белгилешти.
*********************************************************************************************************************************************************************
11 сентября 2025 года Министерство просвещения Кыргызской Республики организовало круглый стол для широкого обсуждения проекта Концепции системы оценивания школьного образования. В мероприятии приняли участие руководители (методисты) детских садов и школ города Бишкек, специалисты Кыргызской академии образования и Республиканского института повышения квалификации и переподготовки педагогических кадров, а также представители педагогического сообщества и эксперты в сфере образования.
Проект Концепции системы оценивания школьного образования разработано и представлено для обсуждения на круглом столе Департаментом развития качества образования.
Участников круглого стола привествовала заместитель министра просвещения Н.С.Джусупбекова, которая подчеркнула значимость разрабатываемой Концепции как стратегического документа, определяющего основные подходы и принципы построения современной системы оценивания школьного образования.
«Новая Концепция должна обеспечить системный подход к оценке качества образования, что особенно актуально в условиях комплексной реформы содержания общего образования и перехода на 12-летнее школьное обучение», - отметила замиститель министра просвещения Н.С.Джусупбекова.
Ключевые цели проекта Концепции:
Повышение объективности и прозрачности процессов оценивания.
Создание единой нормативной и методической базы для оценки качества образования.
Внедрение современных инструментов и процедур внутренних и внешних мониторинга учебных достижений.
В ходе круглого стола обсуждались стратегические направления, в том числе необходимость синхронизации Концепции с другими ключевыми реформами системы образования - обновлением содержания школьного образования, развитием системы подготовки и повышения квалификации педагогических кадров, цифровизацией образования и реализацией Стратегии развития образования до 2040 года.
По словам Б. Шамшидиновой директора Департамент развития качества образования (ДРКО) разработка Концепция системы оценивания школьного образования тесно связана с проводимой в стране реформой содержания общего образования и имеет ключевое значение для успешного перехода на 12-летнее обучение. Принятие Концепции обусловлено необходимостью выстраивания системного подхода к оценке качества образования как одного из приоритетных условий реформы системы образования.
Эсенгулова Миргуль, эксперт в системе оценивания в образовании, акцентировала внимание на важности учета культуры оценивания и необходимости ее отражения в проекте Концепции. Необходимо внести отдельным пунктом раскрытие деффиниции понятия философии мониторинга, и определить четко такие понятие, как оценка, оценивание и отметка.
Ожидаемые результаты реализации Концепции:
Разработка нормативной и методической базы системы оценивания качества образования (ОКО).
Укрепление институционального потенциала системы оценивания, четкое распределение функций между ответственными структурами.
Внедрение итоговой аттестации в обновленном формате для учащихся 9-х и 12-х классов.
Разработка, апробация и запуск процедуры итогового оценивания в 6-м классе.
Интеграция вопросов оценка качество образования в предметные стандарты, учебные программы, а также в материалы по подготовке и повышению квалификации педагогов.
Создание и внедрение инструментов внешнего мониторинга учебных достижений, включая задания, аналогичные международным исследованиям, таким как PISA, с последующим анализом, информированием и разработкой рекомендаций для различных уровней системы
Включение параметров системы оценивания в Автоматизированную информационную систему (АИС).
Поэтапная реализация процедуры сертификации и (или) аттестации педагогических кадров.
Участники круглого стала отметили, что создание эффективной системы оценивания в стране является одной из ключевых задач успешной трансформации школьного образования и важнейшим условием достижения качества, соответствующего требованиям XXI века.
Опубликовано 12.09.2025 пользователем Admin
Назад