Формалдуу билим берүүнүн деңгээлинде билим берүүнүн сапатына улуттук мониторинг жүргүзүүгө даярдоо / Подготовка к национальному мониторингу качества образования на уровнях формального образования

 

Кыргыз Республикасынын «Билим берүү жөнүндө» Мыйзамын жана Министрлер Кабинетинин 13.09.2024-ж. № 568 токтомун ишке ашыруунун алкагында Кыргыз Республикасынын Билим берүү жана илим министрлиги жана Билим берүүнүн сапатын өнүктүрүү департаменти мектепке чейинки жана мектептик формалдуу билим берүүнүн, баштапкы кесиптик жана орто/жогорку кесиптик билим берүүнүн деңгээлдеринде билим берүүнүн сапатына мониторинг жүргүзүүгө масштабдуу даярдоолорду өткөрүүдө.

Бардык формалдуу билим берүүнүн деңгээлдеринде мониторинг өткөрүүнүн концепциясын, жоболорун жана методологиясын иштеп чыгуу үчүн улуттук эксперттер тартылды. Эксперттердин иши Европа Биримдигинин каржылык колдоосу менен жүргүзүлүп, бул билим берүүнүн сапатын баалоонун эл аралык стандарттарына шайкеш жогорку деңгээлдеги кесиптик экспертизаны камсыз кылды.

 

1. Мектепке чейинки билим берүүнүн мониторинги

 

           КР БИМдин 192/1 буйругуна ылайык 19.02.2025-жылы мектепке чейинки билим берүүнүн сапатын мониторингдөө боюнча иш-чаралар планы бекитилген. Мониторингдин жоболору жана жол-жоболору бекитилди, мектепке чейинки билим берүүнүн мамлекеттик стандартынын негизинде мониторинг жүргүзүү жана инструментти адаптациялоо боюнча методика жана колдонмо иштелип чыгууда.

Инструментарийди апробациялоо максатында Бишкек шаарынан жана Сокулук районунан 15 пилоттук мектепке чейинки уюмдардын тизмеси түзүлгөн (буйрук 588/1, 29.05.2025–ж.) жана пилоттук үлгүдөгү апробациянын алгоритми даярдалган (июнь-август 2025-ж.).

Бул иштин алкагында квалификацияны жогорулатуу жана пилоттук апробациянын катышуучуларын коштоо боюнча системалуу иштер жүргүзүлүүдө: тегерек столдор жана башталгыч семинарлары МЧБУдагы педагогдордун жана эксперттердин катышуусу менен жүргүзүлүүдө.

Негизги изилдөө 2025-жылдын октябрына пландаштырылган.

 

2. Мектептеги билим берүүнүн мониторинги

 

КР БИМдин 196/1 буйругуна ылайык, 21.02.2025-жылы 6-класстын окуучуларынын билим алуудагы жетишкендиктеринин сапатын мониторинг жүргүзүүгө даярдык көрүү боюнча иш-чаралар планы 2026-жылга карата бекитилген. Мониторингдин негизги багыты - функционалдык сабаттуулуктун негизги компоненти катары окурмандардын сабаттуулугун баалоо.

Азыркы учурда мониторингдин индикаторлорунун жана критерийлеринин долбоору КР БИМ жана КББА менен макулдашууда.

Туруктуу өнүгүү жана жашыл экономика жаатындагы компетенцияларды экологиялык ой жүгүртүүгө жана жоопкерчиликке басым жасоо менен мониторингдин келечектеги инструментарийине интеграциялоо мүмкүнчүлүгү кошумча каралууда.

Жумушчу топ 6-класстын окуучуларынын билим алуудагы жетишкендиктеринин сапатына мониторинг жүргүзүү жөнүндө жобонун долбоорун иштеп чыгууну аяктады, эксперттердин катышуусу менен тегерек столдор өткөрүлдү.

 

3. Кесиптик билим берүүнүн сапатына мониторинг: кадрларды даярдоого системалык баа берүү кадамдары

 

Кесиптик билим берүүнүн сапатын жогорулатуу максатында жана Кыргыз Республикасынын Илим, Жогорку Билим жана Инновациялар Министрлигинин артыкчылыктарына ылайык билим берүүнүн сапатын өнүктүрүү департаменти баштапкы, орто жана жогорку кесиптик билим берүү системасында тышкы мониторинг жана баалоо механизмдерин иштеп чыгуу боюнча активдүү иштерди жүргүзүүдө.

Баштапкы кесиптик билим берүү (БСББ)

2026-жылга “Швея” квалификациясын алуу үчүн 2-курстун студенттерин даярдоонун сапатына сырттан мониторинг жүргүзүү боюнча Жол картасы бекитилген, ал эмгек рыногун талдоонун негизинде түзүлгөн.

Жумушчу топтор жана эксперттер тарабынан «Швея» квалификациясынын негизги көрсөткүчтөрү жана мониторинг критерийлери аныкталууда.

Бул мониторинг мамлекеттик билим берүү стандартынын талаптарына шайкештигин баалоого багытталган.

 

Орто жана жогорку кесиптик билим берүү (ОКБ жана ЖКБ)

Педагогикалык билим берүүнү трансформациялоонун Жол картасынын 10.1 пунктуна ылайык (КР БИМ 368/1 буйругу, 04.04.2025) педагогикалык билим берүүнүн мониторингинин концепциясын иштеп чыгуу жөнүндө белгиленген, буга байланыштуу педагогикалык кадрларды даярдоо программаларынын сапатына мониторинг жүргүзүү маселелери боюнча методикалык жана эксперттик иш жүргүзүлдү.

Жалпы билим берүүнүн 12 жылдык системасына өтүү контекстинде ОКБ жана ЖКБ сапатына тышкы мониторинг жүргүзүү Концепциясынын долбоору иштелип чыкты, ал республиканын ЖОЖдоруна/окождоруна кароого жөнөтүлдү.

 

Андан аркы кадамдар

2026-жылы БКБ, ОКБ жана ЖКБ мекемелеринде мониторингди апробациялоо жана негизги мониторингди жүргузүү;

Башталгыч кесиптик билим берүү системасында, педагогикалык ЖОЖдордо жана колледждерде мониторинг жүргүзүү концепциясын талкуулоо жана бекитүү;

Анын ичинде негизги багыттары боюнча баалоо инструменттерин иштеп чыгуу, анын ичинде soft skills жана кесиптик компетенттүүлүгүн, ошондой эле мониторингдин алгоритмин камтуу иштери жүргүзүлүүдө.

 

 

               **************************************************************************************

 

 


            

В рамках реализации Закона Кыргызской Республики «Об образовании» и постановления Кабинета Министров № 568 от 13.09.2024 года, Министерство просвещения Кыргызской Республики и Департамент развития качества образования проводят масштабную подготовку к мониторингу качества образования на уровнях формального дошкольного, школьного, начального профессионального и высшего (среднего) профессионального образования.

Для разработки концепции, положений и методологии проведения мониторинга на всех уровнях формального образования были привлечены национальные эксперты. Работа экспертов осуществлялась при финансовой поддержке Европейского Союза, что обеспечило высокий уровень профессиональной экспертизы и соответствие международным стандартам оценки качества образования.

 

 

1.     Мониторинг дошкольного образования

 

В соответствии с приказом МОН КР № 192/1 от 19.02.2025 года утверждён План мероприятий по мониторингу качества дошкольного образования. Утверждены положения и процедуры мониторинга, разрабатывается методика и руководство по проведению мониторинга и адаптация инструмента на основании государственного стандарта дошкольного образования.

С целью проведения апробация инструментария сформирован список 15 пилотных дошкольных организаций из г. Бишкек и Сокулукского района (приказ № 588/1 от 29.05.2025) и подготовлен алгоритм апробации на пилотной выборке (июнь–август 2025 г.).

В рамках данной работы проводится системная работа по повышению квалификации и сопровождению участников пилотной апробации: круглые столы и установочные семинары с участием педагогов и экспертов ДО.

Основное исследование запланировано на октябрь 2025 года.

 

2.    Мониторинг школьного образования

 

Согласно приказу МОН КР № 196/1 от 21.02.2025 года утверждён План мероприятий по подготовке к мониторингу качества образовательных достижений учащихся 6 классов в 2026 году. Основное направление - оценка читательской грамотности как ключевого компонента функциональной грамотности.

В настоящее время проект индикаторов и критериев мониторинга находится на согласовании в МП КР и КАО.

Дополнительно рассматривается возможность интеграции компетенций в области устойчивого развития и зеленой экономики в будущий инструментарий мониторинга, с акцентом на экологическое мышление и ответственность.

Рабочая группа завершила разработку проекта Положения о проведении  мониторинга качества образовательных достижений учащихся 6 классов, проведены круглые столы с участием экспертов.

 

3.     Мониторинг качества профессионального образования: шаги к системной оценке подготовки кадров

В целях повышения качества профессионального образования и в соответствии с приоритетами Министерство науки, высшего образования и инноваций Кыргызской Республики и Департамент развития качества образования ведут активную работу по разработке механизмов внешнего мониторинга и оценки в системе начального, среднего и высшего профессионального образования.

 

Начальное профессиональное образование (НПО)

Утверждена Дорожная карта по проведению внешнего мониторинга качества подготовки учащихся 2 курса по квалификации «Швея» на 2026 год, которая принята на основе анализа рынка труда.

Рабочими группами и экспертами определяются ключевые индикаторы и критерии мониторинга по квалификации "Швея".

Мониторинг направлен на оценку соответствия подготовки требованиям государственного образовательного стандарта (ГОС КР).

 

Среднее и высшее профессиональное образование (СПО и ВПО)

В соответствии с пунктом 10.1 Дорожной карты трансформации педагогического образования (приказ МОН КР № 368/1 от 04.04.2025) устанолвено о разработке концепции мониторинга педагогического образования, ДРКО проведена методическая и экспертная работа по вопросам мониторинга качества программ подготовки педагогических кадров.

Разработан проект Концепции внешнего мониторинга качества СПО и ВПО в контексте перехода на 12-летнюю систему общего образования, который направлен на рассмотрение в вузы/спузы республики.

Дальнейшие шаги

Проведение апробации и основного мониторинга в учреждениях НПО, СПО и ВПО в 2026 г.;

Обсуждение и утверждение Концепции мониторинга в системе начального профессионального образования, педагогических вузах и колледжах;

Разработка инструментов оценки по ключевым направлениям, включая soft skills и профессиональные компетенции, а также алгоритм мониторинга.


Опубликовано: 25.07.2025, 18:43
Назад